Grzegorz Maj – Prezes Zarządu Availo Sp. z o.o. udzielił wypowiedzi dla cyklicznego raportu realizowanego przez Gazetę Finansową pn. „Polskie Turbiny Gospodarki”

Całość artykułu do pobrania na stronie https://gf24.pl/biznes-raport/item/1085-turbiny-polskiej-gospodarki-2018

i tutaj -> TURBINY POLSKIEJ GOSPODARKI 2018

 

Rynek prawny istnieje dla klienta

Grzegorz Maj, Prezes Zarządu Availo Sp. o.o., właściciel marki HaloPrawo.pl

Kiedy Richard Susskind opublikował bestseller pt.: „Koniec świata prawników? Współczesny charakter usług prawniczych” – mówiący o tym, że kończy się czas tradycyjnych kancelarii, a usługi prawne przeniesione zostaną do innowacyjnych przestrzeni komunikacyjnych – zbulwersował on znaczną część środowiska. Dziś wiemy, że Susskind miał rację – technologia nieźle tu namieszała.

Teraz, blisko 10 lat po premierze książki, gdy obserwujemy amerykański, europejski, a także (na szczęście) polski rynek usług prawnych, jesteśmy świadkami swoistej rewolucji – nie tylko w sposobie realizacji pomocy prawnej, ale również w zakresie jej dostępności, w komunikacji z klientem oraz, co najważniejsze – w cenie. Rozmowa z profesjonalnym prawnikiem nie wymaga obecnie fizycznego spotkania w kancelarii ani uprzedniego umawiania się z nim kilka dni wcześniej. Konsultacje prawne mogą być bez problemu świadczone przez telefon, e-mail, Skype ‘a lub inne, łatwo dostępne dla obydwu stron, współczesne kanały komunikacji. Wprowadzenie nowych technologii do świata usług prawnych znacząco zmieniło również sam sposób, w jaki realizowana jest komunikacja na linii prawnik – klient. Bez pompy i blichtru. Dębowych biurek, tog i zielonego sukna. W zmian pojawiła się bezpośredniość, komunikatywność i skupienie na człowieku.

Pomimo skracania dystansu pomiędzy firmami i kancelariami prawnymi a klientami i znaczącego obniżenia ceny pomocy prawnej, specjaliści rynku prawnego nie powinni odczuwać niepokoju. Jeżeli usługi prawne świadczone są przez wykwalifikowanych prawników, z zachowaniem wysokiej jakości świadczonych porad oraz w zgodzie z tajemnicą i etyką – nowa sytuacja w żaden sposób nie godzi w status zawodowy adwokatów i radców prawnych.

Prawo rynku

W 2004 roku liczba adwokatów i radców prawnych wykonujących swój zawód stanowiła 23 tysiące. Od tamtego czasu zwiększył się dostęp do zawodów prawniczych, przez co liczba adwokatów i radców prawnych wynosi obecnie ponad 65 tysięcy, a w 2020 r. – jak przepowiadają eksperci branży prawniczej – przekroczy 100 tysięcy. Liczba spraw, które wpłynęły do sądów polskich w 2016 roku sięgnęła poziomu niemal 15 mln. Jednak rynek usług prawnych rządzi się swoimi prawami. Polskich prawników obowiązuje zakaz promocji i działań reklamowych. Nie mogą więc na przykład prezentować cen swoich usług. Jest to pewna trudność, nie tylko dla samych adwokatów oraz radców prawnych, ale również dla głównych zainteresowanych, czyli ich klientów.

Przeniesienie usług prawnych do świata nowych technologii i świadczenie ich w systemie prawo direct daje odbiorcom pomocy prawnej możliwość wcześniejszego poznania ceny za pomoc prawnika. To ogromny krok naprzód, dzięki któremu klient ma w końcu możliwość decydowania o tym co i za jaką cenę jest dla niego najlepsze.

Nowe możliwości dla biznesu

Tylko w 2017 r. liczba stron aktów prawnych, które weszły w życie, wyniosła 27118. Natomiast w 2016 r. powstało 2306 ustaw i rozporządzeń. W tak zmieniającej się rzeczywistości ciężko się odnaleźć również przedsiębiorcom. Dla przykładu, działania takie, jak dostosowanie swojego biznesu do nowych, europejskich standardów w sprawie ochrony danych osobowych, spędzały sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy nieposiadającemu własnego działu prawnego. Mikro i małe przedsiębiorstwa mogą obecnie uzyskać pomoc specjalisty prawnego na telefon – w formie jednorazowej porady lub stałego wsparcia w zależności od potrzeb. Abonamenty prawne, podobne w swojej formie do abonamentów medycznych, funkcjonują już od wielu lat w krajach Europy Zachodniej.

Możliwość korzystania z pomocy prawnej coraz częściej oferowana jest pracownikom jako dodatkowe benefity do zatrudnienia. To może przyciągać nawet najbardziej „oporne” jednostki. Wielkie firmy, m.in. z sektorów telekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych i pożyczkowych, zapewniają klientom profesjonalne infolinie prawne, aby zwiększyć atrakcyjność głównej oferty i wyróżnić się na tle konkurencji. Dlatego zmiany na rynku usług prawnych mogą wkrótce objąć praktycznie każdego, nawet te osoby, które były dotąd poza zasięgiem tego rynku.

Przyszłość wygląda dobrze

Usługi prawne idące z duchem czasu mają szansę odnalezienia się w dzisiejszej, nieco skomplikowanej, rzeczywistości. To co się dzieje, bezdyskusyjnie wymaga od prawników otwarcia się na potrzeby klienta. Nie trzeba jednak wątpić w to, że kancelarie świadczące usługi tradycyjne były, są i będą. Porady prawne świadczone w systemie prawo direct, ułatwiają życie, ale nie zagrażają tradycyjnemu modelowi pomocy prawnej, ponieważ niektóre sprawy ze względu na swoją specyfikę i konieczność bezpośredniego kontaktu zostaną w rękach „tradycjonalistów”. Bazując jednak na dotychczasowych doświadczeniach, wysnuć można nieco śmiałe przypuszczenie, iż „lżejsze” sprawy będą systematycznie odpływać do podmiotów, które oferują pomoc w świecie nowych technologii – w wygodniej formie i po bardziej atrakcyjnej cenie.

Świat idzie do przodu. Jaki będzie następny krok – wirtualne sądy? Czat z sędzią? Wyroki on-line? Zobaczymy. Istotne jest to, że usługi prawne przestały być „złem koniecznym” a zaczęły – dostępnym wsparciem, a pewnie już wkrótce – standardem.