Posłowie podczas trwającego w dniach 8 i 9 kwietnia 2015 r. 90. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, pozytywnie odnieśli się do przedstawionego projektu Prawa restrukturyzacyjnego. W jego uzasadnieniu, możemy przeczytać, że głównym założeniem projektu jest wprowadzenie skutecznych instrumentów pozwalających na przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa dłużnika i zapobieżenie jego likwidacji.

Kluby parlamentarne zgłosiły szereg poprawek do omawianego projektu, dlatego ponownym jego rozpatrzeniem zajmie się komisja sprawiedliwości i praw człowieka.

Projekt nowego prawa został przygotowany za czasów, gdy resortem sprawiedliwości kierował Marek Biernacki we współpracy z Ministerstwem Gospodarki oraz ekspertami zajmującymi się prawem upadłościowym i naprawczym. Do prac sejmowych trafił jesienią ubiegłego roku, kiedy to odbyło się jego pierwsze czytanie.

Ustawa zakłada utworzenie Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości, by usprawnić postępowania restrukturyzacyjne i upadłościowe, ułatwić dostęp do informacji, usprawnić komunikację pomiędzy organami i uczestnikami postępowań, a także obniżyć koszty postępowań związanych z obowiązkiem dokonywania ogłoszeń i obwieszczeń. System ten miałby być prowadzony przez Ministra Sprawiedliwości.

Zasadniczą zmianą w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów będzie zmiana właściwości sądów w sprawach upadłościowych. Kompetencje w tych sprawach zostaną przekazane sądom okręgowym. Przy upadłościach konsumenckich, zmieni się wydział: z gospodarczego na cywilny, lecz wciąż w obrębie sądów rejonowych.

Nowe niewątpliwie przyczyni się do przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji. Zwiększy się wpływ wierzycieli na przebieg postępowania i dzięki temu ma wzrosnąć ich aktywność. Zaangażowaniu w pomyślne, czyli niezakończone upadłością, rozwiązanie sprawy ma służyć likwidacja preferencji dla wierzycieli reprezentujących Skarb Państwa. Chronione będą jedynie świadczenia ZUS-owskie oraz pensje pracowników.

Konieczność wprowadzenia nowego prawa powoduje statystyka rodzajów upadłości. Warto zauważyć, że w 2013 r. tylko 18,7 % ogłoszonych upadłości było układowych, reszta (82,3 %) było likwidacyjnych.

Zgodnie z założeniami, ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.