Zakupiłem imprezę turystyczną, nie wpuszczono mnie jednak do kraju docelowego z uwagi na brak wizy. Organizator nie poinformował mnie o tym, że powinienem ją mieć. Czy mam z tego tytułu prawo do dochodzenia odszkodowania?

Tak – brak informacji o wymaganiach wizowych jest zaniedbaniem organizatora imprezy turystycznej. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. organizator imprezy turystycznej jest zobowiązany – proponując klientowi wyjazd – w broszurach, folderach i katalogach podawać w sposób dokładny i zrozumiały szereg istotnych informacji. Powinien zamieścić tam też ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie. Przed zawarciem umowy trzeba też te wszystkie informacje przekazać chętnym do wyjazdu. Brak spełnienia tych wymogów może być bowiem przyczyną odmowy wjazdu do danego państwa, a tym samym może uniemożliwić skorzystanie z wykupionej usługi turystycznej. Jeśli więc doszło do zaniedbania biura podróży w tym względzie, to turysta może się domagać odszkodowania w oparciu o art. 415 albo art. 471 Kodeksu cywilnego oraz przede wszystkim art. 11a ustawy o usługach turystycznych. Co istotne, nawet jeśli do niedopełnienia wymogów wizowych, paszportowych lub zdrowotnych doszło z wyłącznej winy klienta, który był wcześniej o nich odpowiednio poinformowany, nie zwalnia to biura podróży z obowiązku opieki nad turystą. Biuro podróży powinno więc mu pomóc np. wrócić do kraju, załatwić formalności na miejscu (jeśli to jest możliwe) itp. Tak wynika z art. 13 ust. 4 ustawy o usługach turystycznych.